سیستم های هیدرولیکی و اجزای آنها
سیستم هیدرولیک چگونه کار می کند؟
بطور کلی یک سیستم هیدرولیک چهار وظیفه اساسی را برعهده دارد:
- تبدیل انرژی مکانیکی به قدرت سیال تحت فشار بوسیله پمپ
- انتقال سیال تا نقاط مورد نظر توسط لوله ها و شیلنگها
- کنترل فشار، جهت و جریان سیال توسط شیرها
- انجام کار توسط عملگرها (سیلندرها و موتورهای هیدرولیکی)
به مجموعه عوامل چهارگانه فوق، مدار هیدرولیکی می گویند که عملکرد صحیح آن بیش از هر چیز به کنترل دقیق وابسته می باشد. در شناخت یک سیستم هیدرولیک، قبل از هر چیز باید به خاصیت تراکم ناپذیری سیال عامل توجه کرد و سپس با توجه به امکان چند برابر کردن نیروها قابلیت آنرا در انجام کارهای بزرگ درک نمود.
برای شناخت هر سیستم باید بدانیم که آن سیستم از چه اجزایی تشکیل شده است و وظیفه هریک از آن اجزا چیست. در هر سیستم هیدرولیک، چه ساده و چه پیچیده ۵ جزء اصلی وجود دارد که بدون حضور حتی یکی از این اجزای اصلی، سیستم هیدرولیک شکل نمیگیرد.
اجزای سیستم های هیدرولیکی
اجزای اصلی سیستم هیدرولیکی عبارتند از:
- مخزن، جهت نگهداری سیال
- پمپ، جهت به جریان انداختن سیال در سیستم که توسط الکتروموتور و یا محرکه دیگری بکار انداخته می شود.
- شیرها، بمنظور کنترل فشار، جریان و جهت حرکت سیال
- مسیر انتقال روغن هیدرولیک
- عملگرها (سیلندر برای ایجاد حرکت خطی و یا موتور برای تولید حرکت دورانی)، جهت تبدیل انرژی سیال تحت فشار به نیروی مکانیکی مولد کار
بسته به نوع کاربرد سیستمهای هیدرولیک از پیچیدگی های متفاوتی برخوردار می باشند.
1- مخزن روغن هیدرولیک
مخزن روغن، محلی برای نگهداری حجم معینی از روغن هیدرولیک است. در یک مدار هیدرولیک، که یک سیکل بسته است، نقطه شروع جریان، مخزن روغن هیدرولیک است. روغن هیدرولیک پس از گردش در مدار و انجام کار بهوسیله عملگرهای هیدرولیک مجدداً به مخزن بر میگردد. بنابراین در یک سیستم هیدرولیک، همیشه حجم ثابتی از روغن موجود است.
مشخصات مخزن روغن در سیستمهای هیدرولیک مختلف ممکن است متفاوت باشد؛ اما نکات مشترک در همه این مخزنها این است که:
۱- اغلب مخزنهای هیدرولیک بهشکل مکعب یا مکعبمستطیل ساخته میشوند.
۲- در همه مخازن یک مجرای شارژ (پرکردن) روغن وجود دارد که معمولاً در بالای مخزن تعبیه شده است.
۳- در پایینترین قسمت مخزن یک مجرای تخلیه روغن وجود دارد که معمولاً مجهز به یک شیر دستی یا یک درپوش است؛ این مجرا برای مواقعی کاربرد دارد که بخواهیم روغن مخزن را تخلیه کنیم و با روغن جدید جایگزین کنیم.
۴- معمولاً روی بدنه مخازن یک نمایشگر نشاندهنده سطح روغن در مخزن وجود دارد که میتوان با مشاهده آن میزان روغن داخل مخزن را کنترل کرد.
2- پمپ هیدرولیک
همان طور که قلب با پمپاژ (ضربان)، خون را به تمام نقاط بدن ما میرساند، پمپ هیدرولیک نیز روغن هیدرولیک را به تمام نقاط مدار هیدرولیک میرساند. بنابراین میتوان پمپ را «قلب» سیستم هیدرولیک نامید.
پمپ هیدرولیک، «توان مکانیکی» حاصل از دوران الکتروموتور یا یک موتور احتراقی را به «توان هیدرولیکی» تبدیل میکند. حرکت پمپها بهصورت دورانی است و همیشه باید به یک محرک ( الکتروموتور یا موتور احتراقی) اصطلاحاً «کوپل» شود و حرکت دورانی خود را از آن محرک بگیرد.
معمولاً بهجهت راهاندازی پمپهای هیدرولیک، در تجهیزات ثابت از «الکتروموتور» و در تجهیزات سیار از «موتور احتراقداخلی» استفاده میشود.
3- شیرهای هیدرولیک
برای کنترل جهت، فشار و شدت جریان روغن هیدرولیک در یک سیستم هیدرولیک، از شیرهای هیدرولیک استفاده میشود. بنابراین شیرهای هیدرولیک از نوع قطعات کنترلی هستند.
شیرهای هیدرولیک در کل شامل سه نوع اصلی هستند:
- شیرهای کنترل جهت (Directional valves)
در هر سیستم هیدرولیک مسیرهای مختلفی وجود دارد. وظیفه هدایت روغن در این مسیرها بهعهده شیرهای کنترل جهت است. این شیرها با فرمانی که توسط اپراتور دریافت میکنند، مسیر حرکت روغن تحت فشار را تعیین میکنند. شیرهای دستی، شیرهای یکطرفه و شیرهای چندراهه از پرکاربردترین انواع شیرهای کنترل جهت هستند.
- شیرهای کنترل فشار (Pressure control valves)
شیرهایی هستند که بهوسیله آنها میتوان فشار سیال هیدرولیک را کنترل کرد. این شیرها شامل دو نوع اصلی هستند:
۱ - شیرهای محدودکننده فشار (Pressure relief valves)
این شیرها وظیفهشان محافظت از سیستم هیدرولیک در برابر افزایش بیش از حد فشار است. اساساً فشار در سیستم هیدرولیک وقتی پدید میآید که مقاومتی در برابر جریان سیال هیدرولیک وجود داشته باشد؛ بنابراین اگر بهدلیل افزایش بار مقاوم، فشار هیدرولیک بیش از حد مجاز افزایش یابد، با تنظیم شیرهای محدودکننده فشار، میتوان فشار اضافی مدار را با تخلیه روغن اضافه به مخزن از بین برد. از این جهت به این شیرها اصطلاحاً شیرهای «فشارشکن» نیز گفته میشود.
۲- شیرهای کاهنده فشار (Pressure reducing valves)
از این شیرها زمانی استفاده میشود که در قسمتی از سیستم هیدرولیک، فشار کمتری نسبت به فشار کاری سیستم موردنیاز باشد. بهعنوان مثال فرض کنید یک مدار هیدرولیک با فشار ۷۰bar در حال کار است؛ اما در بخشی از این مدار فشاری معادل حداکثر۴۰bar موردنیاز است؛ در این صورت در آن بخش از مدار باید یک شیر کاهنده فشار مناسب نصب شود تا بهکمک آن بتوان فشار ۷۰bar موجود در مدار را تا ۴۰bar کاهش داد.
- شیرهای کنترل جریان (Flow control valves)
شیرهای کنترل جریان، شدتجریان روغن هیدرولیک عبوری از مدار را کنترل میکنند. مهمترین کاربرد این شیرها تنظیم سرعت حرکت عملگرهاست. به این ترتیب که سرعت حرکت عملگرها با افزایش شدتجریان روغن هیدرولیک، افزایش و با کاهش شدت جریان، کاهش مییابد.
4- مسیر انتقال روغن هیدرولیک
مسیر انتقال روغن در یک مدار هیدرولیک معمولاً شامل المانهای زیر است:
- شیلنگهای فشار قوی
- لولههای فشارقوی
- اتصالات مختلف هیدرولیک (مهره ماسوره، زانویی، سهراهی و … )
- گیجهای فشارسنج
- فیلترها
در داخل مسیر انتقال، روغن هیدرولیک تحت فشار جریان دارد؛ ازاینرو لولهها، شیلنگها و اتصالات باید بهگونهای باشند که درصورت بروز نوسانات فشار در مدار و ضربههای تولیدشده در اثر آن، عمل آببندی در آنها بهطور کامل انجام شود و هیچگونه نشتی روغن در مدار مشاهده نشود.
5- عملگرهای هیدرولیک
عملگرهای هیدرولیک اجزایی هستند که در آنها توان هیدرولیکی به توان مکانیکی تبدیل میشود و در واقع کاری بهوسیله این اجزا انجام میشود.
در هیدرولیک دو نوع عملگر وجود دارد:
عملگرهای خطی (سیلندرها یا جکهای هیدرولیک)
عملگرهای خطی در راستای یک خط راست اعمال نیرو میکنند یا جابهجایی بار انجام میدهند. حرکت این عملگرها بهصورت رفت و برگشت در یک محدوده معین و در امتداد یک خط راست انجام میشود.
عملگرهای دورانی
عملگرهای دورانی که به آنها موتورهای هیدرولیکی یا اصطلاحاً «هیدروموتورها» نیز گفته میشود، برای تبدیل توان هیدرولیکی به توان مکانیکی دورانی بهکار میروند. عملگرهای دورانی جابهجاییهای دورانی را انجام میدهند یا نیروهای گشتاوری وارد میکنند.
بهیاد داشته باشید که هر سیستم هیدرولیک، حتی سادهترین سیستم، نیز حتماً این ۵ رکن اساسی هیدرولیک را داراست.
Condensing Boiler
دیگ چگالشی را بشناسید
مقدمه
دیگ های چگالشی، نسل جدیدی از تجهیزات موتورخانه می باشند که برای اولین بار در سال 1970تولید شده اند . این تجهیز نسبت به تکنولوژی های قبلی در دیگ های چدنی و فولادی ، دارای راندمان حرارتی بالاتر و در تیجه مصرف سوخت کمتر، و همچنین آلایندگی کمتری می باشد .
دیگ
دیگ یا بویلر (Boiler) یک تجهیز تاسیساتی است که وظیفه ی آن گرم کردن یک سیال جهت مصارف مختلف می باشد .دیگ آب گرم ، دیگ بخار و دیگ روغن از انواع مختلف دیگ ها محسوب می شود . دیگ هایی که برای مصارف خانگی و ساختمانی(غیر از بیمارستان ها و برخی صنایع) از نوع آب گرم می باشد که عموما ظرفیتی ازچند کیلووات (Kw) تا حداکثر یک مگاوات(Mw) دارند و ظرفیت آن بیانگر مقدار انرژی حرارتی است که به آب منتقل می شود.
ساختار دیگ های آب گرم که آب را در محدوده ای بین 30 تا 90 درجه سانتیگراد گرم می کنند عبارتند از، یک محفظه تحت فشار مشتمل بر مبدل حرارتی (مخزن و لوله های آب) ، مشعل ، دودکش و یک سیستم کنترلی. گرمای حاصل از سوزاندن سوخت توسط مشعل که وظیفه تولید و حفظ شعله را برعهده دارد، به روش های متعدد (با توجه به انواع دیگ ها) به آب درون لوله ها یا مبدل انتقال می یابد. آب گرم خروجی از دیگ با درجه حرارت 90-80 درجه سانتیگراد پس از عبور از مصرف کننده ها در یک سیکل باز یا بسته ، و با افت دمای بیشینه 30 درجه سانتیگراد ، مجدد به دیگ باز می گردد .
دسته بندی دیگ های مورد استفاده در تاسیسات ساختمانی به طور کلی از نظر تکنولوژی به ۲ دسته تقسیم می شوند:
- دیگ های چگالشی Condensing Boiler
- دیگ های غیرچگالشی Non- Condensing Boiler
تفاوت تکنولوژی دیگ چگالشی با دیگ غیر چگالشی
فرآیند احتراق به عنوان مثال در سوختن گاز متان ، مطابق فرمول شیمیایی زیر انجام می گیرد ،
CH4+2O2→2H2O+CO2+Q
که در این واکنش ضمن تولید حرارت ( گرمای محسوس سوخت )، مقداری آب نیز به شکل بخار تشکیل می شود ، چنانچه محصولات احتراق خنک شود ، بخار آب موجود در آن به حالت مایع تغییر فاز داده و گرما آزاد می کند ،که این گرما را گرمای نهان تبخیر می نامند .
بطور کلی در دیگ های متداول غیر چگالشی، بخشی از گرمای محسوس سوخت به آب منتقل شده ، که این مقدار در دیگ های مختلف با توجه به راندمان حرارتی ، متفاوت بوده و قسمتی از گرمای محسوس سوخت ، به همراه تمام گرمای نهان از طریق دودکش به محیط بیرون تخلیه می شود. تخلیه گازهای حاصل از احتراق با دمای بالای حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد، تلفات شدید انرژی را به ساختمان تحمیل می نماید.
در بهترین شرایط عملکرد ، حداکثر راندمان دیگ های غیر چگالشی ، با ارزش حرارتی بالا ی سوخت ، در محدوده % (76- 70 ) می باشد چرا که در این تکنولوژی ،تنها امکان بهره گیری از گرمای محسوس سوخت وجود دارد .
علاوه بر راندمان پایین ، آلایندگی زیست محیطی این دیگ ها و تولید بیش از گاز های آلاینده CO و NOx به علت احتراق ناقص ،از ویژگی دیگر دیگ های معمولی می باشد .
با توجه به محدودیت میزان سوخت های فسیلی و هزینه تامین آنها و همچنین اهمیت مسائل زیست محیطی ، تولیدکنندگان دیگ های تاسیساتی، در یک ده گذشته ، کوشیده اند با بکار گیری تکنولوژی های جدید مانند تکنولوژی چگالش در جهت بهبود کیفیت کارکرد این تجهیزات حرکت نمایند .
نمونه دیگ چگالشی Fire Tube
در تکنولوژی دیگ های چگالشی ، با بهره گیری از مشعل های نسل جدید ، (مشعل های Premix) که سبب اختلاط مناسب هوا و سوخت می گردد ، واکنش احتراق به صورت کاملتری انجام شده و گرمای محسوس سوخت بالاتری، جذب آب می گردد .
همچنین با رخداد فرآیند چگالش برای بخار آب موجود در محصولات احتراق ، گرمای نهان تبخیر آن نیز، به آب منتقل می گردد. با انتقال این گرمای نهان به آب،راندمان دیگ بین %(12-10) افزایش یافته و دمای گاز های خروجی از دودکش به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و محصولات احتراق ،در محدوده دمایی ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد به محیط تخلیه می گردد .
در دیگ چگالشی با تجمیع گرمای انتقالی به آب (گرمای محسوس حاصل از احتراق و گرمای نهان تبخیر حاصل از چگالش بخار آب محصولات احتراق) ، راندمان واقعی دیگ ، با در نظر گرفتن ارزش حرارتی بالای سوخت ، در محدوده % (98- 90 ) قرار خواهد گرفت .
مقایسه راندمان عملکرد دیگ چگالشی و غیر چگالشی
بواسطه کاملتر بودن فرآیند احتراق در دیگ های چگالشی ، تولید گازهای آلایندهایCO و NOx نیز نسبت به دیگ های غیر چگالشی، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد
به جز راندمان بالای حرارتی و پایین بودن آلایندگی زیست محیطی دیگ های چگالشی، قابلیت تغییر ظرفیت، کنترل پذیری وکاهش میزان فضای اشغال شده در موتورخانه، سهولت در نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری آسان ، کاهش هزینه های جاری ساختمان و همچنین کاهش میزان سر و صدا از دیگر ویژگی های مهم دیگ های چگالشی می باشند.
طراحی و ساخت پکیج چگالشی
علی در عرش بالا بی نظیر است
علی بر عالم و آدم امیر است
به عشق نام مولایم نوشتم
چه عیدی بهتر از عید غدیر است
عيد سعيد غدير خم، عيد امامت و ولايت و روز اكمال دين و اتمام نعمت الهي بر بندگان را
تبريك و شادباش عرض مينماييم
طراحی و ساخت پکیج چگالشی به سفارش شرکت ایرفو
ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید غدیر خم
پکیج چگالشی دیواری با ظرفیت حرارتی 120kw (104 000 Kcal/hr) توسط پرسنل مهندسی شرکت پاکسو ، به سفارش شرکت ایرفو ، طراحی گردید و در جریان ساخت قرار گرفت.
برخی از مشخصات این دستگاه عبارتند از:
* مصرف سوخت کم با راندمان حرارتی %107
* مجهز به مشعل PREMIX
* قابلیت نصب آبشاری تا 6 دستگاه
* مبدل حرارتی از جنس فولاد زنگ نزن
دوستدار محیط زیست